12 tips for å gå ned 10 kilo på 30 dager


Bildet over viser vektreduksjon på 10 kg og er tatt 1 januar 2015 og 30 januar. 

Er nyttårsforsettene godt i gang? Har du kanskje bestemt deg for å legge om livsstilen og kvitte deg med det lille ekstra? Veldig kult! Er det noe jeg vet, så er det at om du virkelig ønsker det så får du det til. Det er jeg selv eksempel på. I 2015 gikk jeg gjennom en stor forandring i min livsstil, noe som resulterte i at jeg gikk ned 30 kilo. Jeg gikk fra å se på meg selv som en "sexylubben" ung mann til en sprek, atletisk mann i sin beste alder. Dagens situasjon på vekt og form avgjør hvor mye du må legge i livsstilsendringen. Jeg skulle nå målsetningen, koste hva det koste ville. Personlig tror jeg det er viktig å se kjappe resultater i begynnelsen for å "booste" selvtilliten. Ekspertene sier man bør ha et langsiktig mål og gå gradvis nedover. Dette er jeg helt enig i. Om målet ikke er langsiktig vil det ikke gå lang tid før en er tilbake på start og kanskje enda større.  Langsiktighet gjør at du vil fortsette etter måneden og setter deg ut på en reise for å legge om livet. Det er ikke noe som vekker lysten etter bedre prestasjoner enn å se tydelige resultater, og de kan du oppnå. Jeg gikk ned 10 kilo første måneden jeg begynte på min livsstilsendring, og nedenfor deler jeg mine 10 råd for å greie det. Du kan også greie det, det vet jeg! Jeg heier på deg :)

 

 

1: Kutt 50/60 % av dagsinntaket av mat:

eat less!
Licensed from: yurok / yayimages.com

Dette er det beste tipset for å slanke seg, og det gir ekstremt gode resultater. Tenk over det: trenger du spise deg stappmett ved hvert måltid? Følelsen av å være stappmett var noe av det beste jeg viste - det ble alltid en ekstra porsjon. Vi mennesker trenger ikke så mye mat som vi spiser. Ved å se på videoer fra Norge fra 50-60 tallet ser en godt at de fleste i befolkningen var slankere enn i dag. Det var en generasjon som jobbet mer fysisk, hadde mindre penger til matforbruk og mindre tilgang til usunn, prosesert mat. Du har godt av å hele tiden være litt sulten. Mentalt innstill deg på at du skal spise mindre, for venter du 15 minutter etter du har spist vil du kjenne at du egentlig er mett. Spiser du for eksempel to rundstykker til frokost, kutt det ned til en og halver middagsporsjonen. Det som forundret meg mest er at jeg følte meg mer opplagt og full av energi av å være litt sulten hele tiden i stede for sprengmett. Det vil gi deg energi til å komme deg opp av sofaen etter middag og ut å gå eller trene. Skal du raskt ned i vekt er dette tipset obligatorisk! 

2: Organiser spisingen: 

Calendar with focus of valentines day
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

Moren mi sa alltid: "spis som en konge til frokost, som en prins til lunsj, en arbeider til middag og en fattigmann til kvelds". Dette var et råd jeg aldri fulgte, og spiste heller som en konge på kvelden. Det er viktig å spise regelmessig, gjerne hver 3. time. Finn en frokost som er sunn og som gir deg mye energi. Jeg spiser naturell yoghurt med havregryn, valnøtter og kanel. Drikk mye vann gjennom dagen, hold deg hydrert. Det holder både energinivået oppe samt skaper en metthetsfølelse. Ha med deg noen gulerøtter på jobb som du spiser mellom måltidene. Ikke spis etter klokken 7-8 på kvelden. Er du utrolig sulten, spis en gulerot eller lignende og drikk vann eller grønn te. 

3: Gradvis gå gjennom hva du spiser og forsøk å gjøre det sunnere: 

Quinoa in Container
Licensed from: charlotteLake / yayimages.com

Analyser hva du spiser og finn smarte måter å gjøre det sunnere på. Kan du bytte ut risen med quinoa? Kan du bytte ut frokostblandingen med havregryn, melk og friske bær? Kan du spise gresk yoghurt i stedet for yoghurt med tilsatt smak? Kan du spise sunne knekkebrød istedet for brød? Når du handler prøv å finne sunnere alternativer.   

4: Kutt ut snop, sjokolade, chips, brus og kaker: 

On Eat Sweet Drinks and Sweet Snack
Licensed from: Iamnee / yayimages.com

Dette tipset er viktig! Det var veldig avgjørende for at jeg greide å raskt gå ned i vekt. Jeg var kanskje den største snopmomsen av de alle, og hadde ingen problemer med å spise en stor sjokoladeplate daglig. Kroppen vil få sjokk når du slutter og motarbeider deg. Men vit at holder du ut 60 dager er vanen snudd og kroppen har ikke behov for det lenger. Første 2 ukene vil være tunge, det vil gi deg abstinenser, hodepine og du vil være irritert. Etter 2 uker vil du kjenne at tåken letter og du vil få mer energi og bedre konsentrasjon. Du henter alene inn 3-4 kilo på en måned ved å kutte ut dette.

5: Unn deg noe ekstra god mat i helgene, men gjør det sunnere: 


Hjemmelaget pizza med søtpotetbunn - nydelig :)

Helgene er tunge på diett. Det er tøft å se venner og familie kose seg ekstra mens du prøver å slanke deg. Det er viktig å unne seg et bedre måltid på lørdagen, men trikset er å gjøre den sunnere. Er du glad i pizza planlegg å spis den sammen med en bedre salat. Her bør halve porsjonen være salat. Et godt tips er å lage en sunnere pizzabunn, for eksempel bunn av søtpotet. Linda Stuhaug sin bunn er veldig god og enkel å lage. Nettet er stappfult av gode tips til sunnere alternativ. Prøv søkeord som for eksempel "sunn pizzabunn" eller "healthy lasagne". Se mine 5 råd for å gjøre lørdagskosen sunnere.  

6: Stå opp tidligere - gå eller jogg om morgenen: 



Morgenen er en glimrende måte å få en fin start på dagen. Jeg begynte å gå turer og videre småjogge og utviklet rutiner for å stå tidlig opp. Jeg begynte å stå opp klokken 05.00, spise en sunn frokost og dro ut for å jogge. Dette gav enorm energi ut over dagen, og det er en deilig følelse å jogge forbi trøtte mennesker som er på vei til jobben og du vet hva de tenker: "for en syk fyr". I tillegg er det en god snakkis i lunsjen på jobben, for det er et fåtall som faktisk trener på morgenen. Du vil også få en stor dose selvtillitt på bussen. Legg merke til menneskene rundt deg som sitter å halvsover. Mange av de har slumret et par ganger, havnet bakpå, sløyfet frokosten og kastet seg ut døren i en fart, mens du har vært oppe i timesvis, trent, spist godt og er klar for en solid innsats på jobb. Best av alt setter morgentrim igang forbrenningen og du kan gå hjem fra jobb stolt. Når du leser dette tenker du kanskje, "jeg greier ikke dette, for jeg er ikke et A-menneske". Jeg har alltid vært en nattugle som elsker å sove langt ut på morgenen. Det du bestemmer deg for, får du til! Minn deg selv på hvorfor du gjør dette, hvorfor du vil ned i vekt? 

7: Gå mer, gå av bussen et stop før, gå trapper: 



Dette er et gammelt kjerringråd. Jeg så engang en brosjyre som sa"første steget til en bedre helse, er å gå trapper". Jeg begynte å gå av bussen en til to stopp før jeg skulle av. Finn måter å gå mer eller bruk kroppen. Prøv å ta oppvasken og husvasken med glede(min kjæreste ble overlykkelig av initativet), det øker faktisk forbrenningen. Har du et lite oppussingprosjekt du har vurdert lenge? Kjør på - dette er definitivt perioden å gjøre dette på. Minimer tiden foran tv-skjermen med aktive prosjekter. Hva med å gå en tur med en venn istedet for at dere stikker på kino? 

8: Tren noe du liker: 



Finn ut hvilke treningsmetoder du liker. Det er bare du som vet dette. Jeg liker ikke stå på treningstudio, men elsker å spinne. All kondisjon og intervalltreninger er bra. Jeg trente ikke noe styrke i denne perioden. Dette fordi jeg ville raskt ned i vekt, og ville heller bygge muskler når jeg var lettere. 

9: Bruk helgene til å trene mye: 



Helgene er perfekte til å trene. Du har mye fri og gir rom for en lengre løpetur. Jeg satt meg mål om å gå lange turer på 10-15 km og fikk med meg kjæresten og Lycke på å gå turen. Planlegg litt i forveien, det gjør turen litt mer spennende, også for barna. Ved å trene godt i helgen kan du lettere unne deg et bedre måltid. 

10: Minn deg på hvorfor du gjør det: 



Setter du i gang et drastisk slankeprosjekt er det som regel en god grunn til det. Det er viktig at grunnen er god nok, slik at du vekker sterke følelser rundt det. Når det settes følelser til en god nok grunn er det enklere å nå målet. Kanskje du vil ned i vekt for å unngå sykdommer, se bedre ut, eller føle deg bedre? Fokuser daglig på målet og hvorfor du gjør det. Her kan du lese om hvorfor jeg valgte å slanke meg. 

11: Planlegg og vær disiplinert: 



Planlegging og disiplin er viktig. Husk du er sterkere enn du tror, og får til mer enn du tror. Det er bare du som bestemmer om du skal gjennomføre eller ikke. Hva du forer hjernen med avgjør alt. Planlegg uken, alle middager og treninger. Ikke avvik fra noe! Jeg brukte søndagen til å planlegge kommende uke. Når du er ekstra sliten gir man seg ofte gode grunner til å spise usunt, men når du vet du skal spise torsk på tirsdagen, så må du bare gjennomføre. Det samme gjelder trening. Kompisen din ringer å vil ha deg med ut på en øl, men her gjelder det å si nei fordi du skal trene. Det gir deg i tillegg respekt, når du vise stor viljestyrke. 

12: Sett press på deg selv: 

Før jeg satte i gang min slanking, utfordret jeg min svigerbror Even. Vi inngikk et veddemål: den som går ned mest kilo til 1.mars, skal bli påspandert 3.retters middag med alkohol på en restaurant som vinneren bestemmer. Dette setter press på deg. Jeg anbefaler å sette enda mer press på deg selv. Fortell alle rundt deg om konkurransen. Da er det også lettere å si nei til kakestykket på søndagsbesøket, du har en grunn. 

9 kommentarer

Vetstudentmamme

12.01.2016 kl.12:21

Så mange gode tips :) Har et mål om å komme igang med trening, og dermed gå ned i vekt.

Merker det har tatt på å fått 2 barn, og jeg må få mer energi for å komme med gjennom dagen uten å være sur og irritabel. Her fikk jeg mange ting å tenke på for å få dette til! :)

Ha en super dag!

RockstarDad

12.01.2016 kl.12:24

Vetstudentmamme: Hei :) så hyggelig :) - Jeg kjenner meg veldig igjen i hva du sier! Jeg gikk selv opp mye når jeg ble far, og det var da jeg trengte mest energi. Jeg fant ut jeg ville tilbringe tiden med familien etter jobb, så da måtte jeg mentalt innstille meg på å gjøre det om morningen, etter ei uke begynner det å bli en vane :).. Kjør på :)

Heidi

12.01.2016 kl.14:57

-10kg på 30 dager er en altfor rask og usunn vekt nedgang,da du risikerer å ødelegge all naturlig forbrenning.

Leger,kostholds eksperter og personlige trenere anbefaler en vekt nedgang på 0,5-1kg i uka.

RockstarDad

12.01.2016 kl.15:03

Heidi: Hei Heidi :) Kult du kommenterer! Alle anbefaler langsiktig nedgang. Det er jeg helt enig i. For min del har jeg gått ned 30 kg på 1 år. Dette har vært en reise basert på sunn mat og mye kondisjonstrening. Jeg har mye bedre forbrenning og kondisjon nå en for et år siden :).. Jeg var overvektig og hadde sterke følelser for å endre livsstilen og bestemte meg mentalt for hvilken person jeg ville være resten av livet. Jeg tror på å få frem raske resultater og jobbe med langsiktighet og mål. Om man går ned 10 kg, og slutter uten å fortsette et sunt liv med en plan vil det ødelegge mer en det forbedrer i de 30 dagene :)
Konsulter alltid med lege eller andre eksperter :)

spisogspar

12.01.2016 kl.15:53

Mange gode tips her :))

RockstarDad

12.01.2016 kl.15:54

spisogspar: Tusen takk :)

Wilde

12.01.2016 kl.23:23

Her var det mange gode tips!

Jeg blir inspirert!

Men jeg lurer på når du pleier å legge deg? Siden du står opp såpass tidlig, ser jeg for meg at du blir veldig trøtt på kvelden. Hvor mange timer må du ha på øyet for å ha en optimal dag?

RockstarDad

13.01.2016 kl.11:17

Wilde: Tusen takk Wilde :)
I den perioden la jeg meg rundt halv 11, men ble ofte halv 12.
For mitt tilfelle var jeg så gira på å nå målet at jeg greide meg igjennom de dagene jeg la meg klokken 12 - 1. Brukte helgene til å bli mer opplagt :)

slankerinna

21.01.2016 kl.21:49

Sunne, friske og gode råd. Og er så enig med deg når det kommer til dette med raske resultater til å begynne med for å øke motivasjonen.

Selv trenger jeg det ekstra puffet akkurat nå. Jeg gikk ned 30 kilo for mange år siden og har holdt vekta pluss minus 3 kilo etter dette. Nå skal jeg se hvordan kroppen min blir seende ut etter en nedgang på 10 kilo til.

Lykke til med din nye gode livstil :)

Skriv en ny kommentar

RockstarDad

RockstarDad

30, Oslo

Velkommen til bloggen til Børge Dvergsdal. Jeg er lidenskaplig opptatt av mat, helse og trening. Gikk i 2015 ned 30 kilo og har ikke spist snop, chips, sjokolade, brus og kaker siden 2014. Er også pappa til lille awesome Lycke. Deler mine interesser, råd og erfaringer innen mat, helse og trening

Kategorier

Arkiv

hits